Dag 11: Vrouwenpolder – Ouddorp.

Posted by in Een jongensdroom

23 augustus 2018

Vanochtend uitgeslapen tot 8:30. We hebben besloten het vandaag rustig aan te doen. En dat bevalt prima. Komende zaterdag gaan we volledig vrij plannen. Gerlinde en Petra zoeken ons op en we gaan er (zonder fiets, die mag een dag de stalling in) een leuke dag van maken. Ik verheug me daar enorm op, elkaar twee weken niet zien is lang, al weet ik dat er genoeg mensen zijn die het met veel minder moeten doen. Dat er die zaterdag een noordwester wind voorspeld wordt staat er los van, maar is wel een hele prettige bijkomstigheid. We hopen nog steeds dat de komende week de zuidwester blijft overheersen, dat was het plan,  maar aan de andere kant, we wonen wel in Nederland, dus kom maar op!

Omdat we alle tijd hebben hangen we onze -die avond daarvoor uitgespoelde- fietskleding (die de volgende ochtend nog steeds niet droog is) aan een boom. Deze staat naast een goed behouden gebleven, bij het erfgoed gelegen bunker uit WO2. Het is een grillig maar ook heel mooi contrast en het beeld fascineert me op de een of andere manier. De realiteit van toen tegen die van nu. Ik heb het gevoel daar veel onbekende mensen uit die tijd dankbaar voor te moeten zijn.

Pas in de middag vertrekken we, en via de Oosterscheldekering, met halverwege ‘Neeltje Jans’ steken we over naar Noord Beveland. Het fietst fantastisch met een flinke wind in de rug en een snelheid van 35 à 40 km/h. Neeltje Jans heb ik als <20 jarige al eens bezocht tijdens een vakantie met mijn vrienden in Renesse. We verplichtten ons zelf toen tot iets cultureels, ondanks dat onze interesse eigenlijk maar uit twee dingen bestond (vul zelf maar in). We wilden ook onze ouders niet te eenzijdige foto’s van opgestapelde bierkratten laten zien, vandaar…

Ons doel is Burgh-Haamstede. Vrienden van Erik en Petra staan op camping Ginsterveld met hun familie en we gaan er uiteraard even op bezoek. En wat een fijne ontvangst met koffie, gevulde koeken, echte ‘schenke’ en vooral veel gezelligheid. En ook een nieuwe spreuk die ik Erik nog vaak zal voordragen, waarvoor dank Willemijn😜.

Twee uur later vertrekken we hupsakee richting Ouddorp op Goeree-Overflakkee. Hiervoor gaan we (hoe kan het ook anders) over de Brouwersdam. De wind is nu zo aangewakkerd dat we tussen de 40 en (meer dan) 50 km/h fietsen. Als de dam halverwege naar westelijke richting buigt hebben we zijwind. Door het aangelegen strand worden we letterlijk gezandstraald. Pijnlijk !! Onvoorstelbaar!! Gelukkig duurt het niet lang. Wel een mooi gezicht, al die fietsers, mee- en tegenliggers, iets minder dan 45 graden tegen de wind aan hangend! Los daarvan is het enorm kicken en vooral uitkijken geblazen. Je moet er altijd rekening mee houden dat, hoe goed onze hydraulische remmen ook zijn, een remweg lang is. Ver vooruit kijken dus. De tocht van 22 kilometer leggen we binnen een half uur af.

We komen aan op ons overnachtingsadres in Ouddorp en ook hier wordt ons aangeboden een spoelwas te draaien. We maken daar dankbaar gebruik van. Ongelooflijk waar stuifzand zijn weg weet te vinden, daar wil je in ieder geval niet een dag op zitten met alle gevolgen van dien.

‘S avonds in een van de gezellige restaurants van Ouddorp (wat Kieviet is op Ameland is Akershoek in Ouddorp) heerlijk gegeten. Morgen 100 kilometer richting Oegstgeest (Niet het ‘terug naar’ van Jan Wolkers, maar gewoon ‘er naar toe’). Daar zijn ook Gerlinde en Petra. We verheugen ons er op👍🏻